Roland på Rügen

Som en rest af et tidligere større net af smalsporsbaner (kleinbahn) på Rügen kører endnu banen Putbus - Göhren med sporvidde 750 mm.

Banen er 24 km. lang og kører i et varieret landskab fra landbrugsland inde midt på øen (ved normalspor-banen) i Putbus gennem skove og i ådale via flere mondæne badebyer og jagtslot Granitz ud til Göhren, hvor banen kommer helt ud til Østersøen.

Der er depoter både i Putbus og i Göhren. I Göhren gør ekkoet i dalen, at lyde under klargøring med pust, støn og tuden lyder vældigt godt. Som ved Molli vest for Rostock er der her tale om en turistbane med ren damptrafik hele året rundt.

Besøgt i 2001 og i 2014 og igen i 2021.

Forskellige indtryk fra banen i september 2021.

I depotet i Putbus er der klargøring af et par af lokomotiverne. Det er hér hoveddepotet ligger, selvom der også 'overnatter' tog i den anden ende i Göhren.

Putbus har også normalsporet tog. Her ses skinnebussen (privatbane) i 2014 foran den dejlige gamle stationsbygning.

For nogle år siden forlængede man banen fra Putbus til Lauterbach Mole, så normalsporet skinnebus og smalsporet damptog bruger samme spor, ja, altså med et ekstra lagt ind.

Lokomotivet løber om i Putbus.

På denne flotte efterårsdag var der rimeligt med passagerer klar til afgang fra Putbus.

Og så er der (fra 2001) afgang fra Putbus under passende stor røgudvikling.

De gamle lokomotiver må af og til arbejde meget, og kulfyret giver nogen gange ganske meget sod. Det kan være svært at opholde sig udendørs tæt ved lokomotivet under disse forhold.

Men røg og damp kan give flotte billeder, fx også i modlys som her.

Langs en af Rügens typiske alléer. Nu ikke længere med brostens belægning.

Nogenlunde samme sted langs alleen, men i flot vejr i 2021.

Der var et fantastisk lys denne lørdag morgen.

Morgenens renhed blev kraftigt skæmmet af den kulsorte røg fra lokomotivet. Godt det ikke er standard den dag i dag at tog kører med så sodende dampdrift.

I godt vejr er der åbne udsigtsvogne med togene, altid i midten. De er meget populære og kan være svære at få plads i.

Der var rigelig plads i den gamle, og vidunderlige buffet-vogn. Noget ældre end de andre vogne. God kaffe.

De mange naturskønne stræk inviterer til ophold ude på platformen. Til glæde for både børn og voksne.

I skovene er turen ekstra stemningsfuld. Billede taget i 2001 fra en ældre vogn, der nu kun lejlighedsvis er i drift. Der er derimod altid mulighed for cykel-medtagning, som er et stort hit for turismen på Rügen.

I skoven taget fra bagerste vogn en tidlig morgen frea Göhren.

Der køres om i Göhren, hvor lokomotivet også får vand på til tilbageturen til Putbus. Halvdelen af togene kører kun mellem Binz og Göhren.

Sidste tog mod Binz gøres klar i Göhren.

Krydsning i Sellin.

Tilbage i Putbus. Fra middag fortsætter smalsporstogene til Lauterbach Mole. De sidste kilometer fælles med normalsporet, hvor skinnebussen netop har været. Der køres på en 2,8 km lang strækning med tre skinner, så både sporvidde 750 mm og normalspor 1435 mm kan køre der (se foto højere oppe).

Der er imidlertid ikke mulighed for omløb af lokomotiv på molen. Så der kommer lige en lille, praktisk diesel med på slæb de sidste kilometer, så den kan være i front retur til Putbus.

I denne 15 minutter lange film får vi en række gode skud af toget fra en masse vinkler. Rigtig god fornøjelse:



Rejsetips:
Både Göhren og Bergen har mange hoteller og pensionater.

Når man er på disse egne bør man ikke snyde sig selv for et besøg i jernbanemuseet i Prora. I nogle kedelige fabrikshaller findes en meget fin samling af tysk jernbanemateriel og veteranbiler.
Links:
Roland-Bäderbahn officiel hjemmeside

Wikipedia's udførlige omtale (tysk)