Schneebergbahn

Besøgt i maj måned 2009 og september måned 2019

Fra Puchberg (ÖBB normalspors sidebane fra Wiener Neustadt) kører Østrigs længste tandhjulsbane op til Schneeberg. Den er 9,8 km lang, 1.000 sporvidde og stiger 1.218 højdemeter. Banen er i 2009 forlænget lidt oppe på toppen til en ny, overdækket banegård.

Oprindeligt var banen drevet af ÖBB og blev åbnet i 1897 sammen med den normalsporede bane i dalen op til Puchberg. Schneeberg er så at sige Wiens "husbjerg", som er et oplagt mål for en dagsudflugt fra Wien. Så kan man spise en god frokost på bjerget og gå en tur deroppe og være hjemme til aften i storbyen. Der køres ikke om vinteren.

Puchberg, hvor "salamander"-motortoget netop er ved at ankomme. Normalsporene foran bruges ikke så tit, der er dog på den bane lidt godstrafik til en fabrik lige inden Puchberg.

Schneeberg i baggrunden (lidt skjult af skyer) er 2.075 m. højt, hvor banen når op i 1.800 m. En vandretur helt op på toppen og retur tager 2½ time. Der er to betjente hytter på turen, så glem alt om madpakker.

Man skal passe på køreplanen. Der er kun fem "sikre" returløb, der på store dage kan blive suppleret af ekstratog, når der er booket nok passagerer. På laveste beredskab kan et togsæt klare al kørslen!

Lige inden krydsnings stationen Am Hengst efter 5 km. kørsel. Det regner på denne efterårsdag i 2019 og man ser iøvrigt tydeligt at tandhjulsbaner tilstræber at gøre stationerne så flade som muligt.

Toget kører 15 km/t og kan medtage 119 passagerer og der blev i 1999 leveret tre af disse lokomotiver og to sæt tilsvarende vogne. Diesellokomotivet kører altid i "dal-enden" af toget. Togsættet er de gamle damptog langt overlegne i hastighed og kapacitet. Damptog kører kun i weekender i højsæsonen.

Krydsning ved Am Hengst. Den underlige lave vogn til højre ("Salamander-baby") er en bagagevogn, der altid "hænger på" i bjerg-enden, dvs. foran styrevognen, når man kører op. Baby'en er kommet til efter at dieseltogene blev leveret.

Farverne på toget svarer faktisk til farverne på den temmelig store ildsalamander, der lever i disse bjerge.

Der holdes godt fem minutters pause ved holdeplads Baumgartner i 1.397 m højde. Der tilbydes hjemmebag i beværtningen. Foran toget ses banens stejleste stigning på 197 promille.

Skiftesporet i Barmgartner ses på denne forårsdag med mælkebøtter. Skiltet varsler stigningen i procent. Tandhjuls systemet er af typen Abt og det kan ses, at der ved stationen kun bruges én tandstang.

Siden 2009 er sporene fornyet og ukrudtet er væk og der er to tandstænger i begge spor.

Første tog ned fra bjerget. Vi er eneste passagerer, og der bliver ikke solgt morgenbrød og drikkevarer til os, selvom beværtningen var åben.

En salamander kører igennem det sidste sving før ankomsten til top-banegården.

Elisabeth kirken ses langvejs fra og ligger umiddelbart ved banegården. Den er opført i 1901 og er tænkt som en hyldest til den tre år før myrdede kaiser-inde.

En salamander kører ind i banegårdshallen (1.800 m.o.h.), som på dette tidspunkt faktisk ikke er officielt indviet endnu. Portene lukkes med fjernbetjening, så to tog (diesel eller damp) kan parkeres under tag også på bjerget. Der er ventilation både til dieseltog og damptog. Det er hotellet forenden af stationsbygningen.

Bjerghotellet er som et levn fra banens byggeår. Kæmpestort, lidt skummelt og overlæsset med møblement, der repræsenterer de mange års modeluner. Det er værelserne med balkon og super udsigt.

Returvarer fra Damböckhaus (mindre beværtning 20 min. væk fra stationen) skal med i bagagevognen før første nedtur. Bagagevognen bruges også til kufferter og klapvogne.

Tog afgår i tæt tåge ned mod dalen.

Bjerget er noget vindomsust. På en vindmåler som denne ved den gamle top-station lige overfor Elisabeth kirken kunne togpersonalet blive advaret mod vindens evt. problemer for toggangen.

Et enkelt sted ude i terrænet ligger banen på en meget vindplaget bjergryg - men bjergsiden til højre er dog groet godt til siden banens start - og vindproblemet er sikkert hermed meget reduceret. Bemærk vindmåleren øverst til højre i billedet. I gamle dage kunne man så klappe nogle beslag ned under vognene, der passede til I-profilerne på begge sider af skinnerne. På den facon kunne vognene ikke blive vippet af skinnerne af kraftige vindstød.

Her er denne strækning set fra den anden side (dvs. på vej ned).

Rejsetips:
Berghaus Hochschneeberg, der er ungarsk bemandet. Kontaktes pr. e-mail. Jaroslav Stastny: aon.913824487@aon.at.
Værelserne koster 40 euro pr. person.
Links:
Schneebergbahn's hjemmeside
Siden 1.1. 1997 er banen drevet af Niederösterreichiscehn Schneebergbahn GmbH, forkortet NÖSBB.
Wikipedia's beskrivelse af banen.
Andre tandhjulsbaner i Østrig (allesammen sommer-baner):
Achenseebahn og
Schafbergbahn