Metro-forgreninger i København

I silende regn åbnede Frank Jensen og Jens Kramer Mikkelsen for den inderste del af Nordhavnen idag d. 31.8. 2014.

Samtidig kunne gæsterne på en 3-D model i udstillingsbygningen "Himmel og hav!" se, hvordan metroen til Nordhavnen skal forløbe. Afhængig af temperement kalder det på sarkasme eller gråd.

Tanken er, at skatteyderne i København skal betale godt tre mia. for at få ca. 600 meters transport fra Nordhavn St. til Orient Kaj, der skal åbne i 2019.

Enten skal man til den tid skifte fra S-toget i "over gade niveau" til metro undergrunds stationen lidt forskudt fra S-stationen, vente på metroen og lade metroen køre én op ad bakke, og de 600 m. op i "over gade niveau" ved stationen ved Orient Kaj.

Eller også skal man komme med Metro Cityringen til Østerport St. og skifte tog (eller være med det rigtige metrotog inde fra byen) og så køre en omvej under jorden via Sortedamssøen, gøre et holdt ved metrostationen under Nordhavn St. for at ende ca. 600 meter længere fremme ved Orient Kaj.

Gad vide hvor lang tid dette i praksis vil tage, når man regner det hele med?

Kommer man med S-tog til Nordhavn virker det som Ebberød Bank at skulle bevæge sig langt ned og til siden for at ramme metro linjen. Og dernæst vente på metroen. Man kunne da bare gå derhen, hvor man skal, især når der åbner udgang fra Nordhavn St. til østsiden.

Metro Cityringen ligger ikke lige ved siden af Nordhavnen, og derfor må der laves en lang gren, for at komme derhen.

Hele projektet lugter dårligt! Hvorfor skal det gennemføres på denne facon?

Det er uklart, hvor mange passagerer, der vil komme. Måske 20.000 daglige rejser. Det transportbehov kunne meget bedre løses på andre måder. Fx med en såkaldt "people mover", som der ses et eksempel på ovenfor. Den er også førerløs, men med små tog (der kører 1-3 vogne sammen), på alm. skinner eller på gummihjul (foto), der kører med korte intervaller. På fotoet er vi i Miami (Metromover), men mest kendt er nok forbindelser ved J.F.K. lufthavn i New York og internt i andre lufthavne.

En people mover kunne have endestation ovenpå taget af Nordhavn S-station. Det ville blive bekvemt, hurtigt og enormt meget billigere end metroen. Hvorfor er det billigere: Fordi der ikke skal bores, strækningen bliver kort og udstyret kan komme til at matche opgaven.

Det er tanken i Nordhavnen, at banen skal udvides nord- og østpå, i takt med at Nordhavnen bygges ud i Øresund. Ja, det er netop det, som "people movers" er gode til: billige i anlæg, fleksible, med hyppige afgange og gode på korte afstande.

Når vi snakker om Sydhavnen, kunne en letbane formentlig være et meget bedre og billigere alternativ end metroen.

Hvorfor kommer det så vidt?
En kombination af flere ting: Notorisk metrobegejstring i Københavns Kommune. Det faktum at By & Havn og Metroselskabet er effektive lobby-grupper. Og endelig en gang talmagi i den politiske verden, hvor en enorm metrogæld er konverteret over til muligheder for at sælge grunde i Nordhavnen.

Hvorfor er venstrefløjen så med på legen? Svært at sige, men måske fordi det er svært at sige nej til massive investeringer i højklasse offentlig transport. Der er jo heller ingen garanti for at 30 mia rare kroner til metroer nogensinde ville havne i 5-10 gange så meget offentlig transport, som ikke er metro. Det hedder at kende sin besøgelsestid. Men måske er der en dag nogen, der vil spørge: Var det en forsvarlig omgang med skattepenge til offentlig transport?

>> Se min kommentar, da Metro Cityringen blev besluttet

>> Wikipedia om people mover