![]() |
||||||
Gornergrat Bahn ved Zermatt | ||||||
I den skønne og dybe Matter dal ligger juvelen Zermatt inde i bunden. Kantonen er Vallis, og der tales tysk i dalen. Dalen er omkranset af en tandrad af bjerge oer 4000 meters højde. Heraf er Matterhorn (4476 m) det mest berømte, men også bjerge som Monte Rosa-massivet (Dafourspitze 4633 m) og Weisshorn (4506 m) er nok kendte. I luftlinie mellem Weisshorn og Täschhorn (4490 m) er der kun 11 km. og Matter dalen med Täsch ligger imellem, med en dalbund kun 1425 m o.h.o. Det er virkelig en dyb dal! Zermatt er centrum for et mylder af svævebaner, der også kører om sommeren, og tandhjulsbaner, hvor af Gornergrat Bahn er den mest berømte. |
||||||
![]() |
||||||
Op fra Zermatt by stiger tandhjulsbanen og krydser den eneste større bro Findelbach broen før en lille krydsningsstation. Maksimal stigning er 20%. Flere detaljer om banen på Wikipedia (tysk). |
||||||
![]() |
||||||
Og netop hér er der denne morgen i juli krydsning med et nedadgående godstog. |
||||||
![]() |
||||||
Og set oppefra passerer et af de nyt togsæt broen nedadgående. |
||||||
![]() |
||||||
Kort efter station Riffelalp møder vi i over trægrænsen (2300 m.o.h.) dette syn til Matterhorn, der ses i den flotteste og mest berømte vinkel netop fra banen. Morgentågen over Zermatt er endnu ikke lettet helt. |
||||||
![]() |
||||||
Kort efter station Riffelalp møder vandrestien banen og man kan være heldig at få et billede, som dette hvor Weisshorn står klart i baggrunden. |
||||||
![]() |
||||||
Tog på vej op mod Gornergrat med Matterhorn i baggrunden. Tandhjulstoget på vej op til endestationen i 3090 m. højde. |
||||||
![]() |
||||||
Gods er ved at blive losset og læsset på bjergstationens læssespor. |
||||||
![]() |
||||||
Gornergrat tilbyder passagererne en enestående udsigt hele vejen rundt, både til Monte Rosa massiverne, Matterhorn og Weisshorn, blandt en parade af 22 stk. toppe over 4000 m. |
||||||
![]() |
||||||
Gornergratbahn har blandet materiel, hér en ældre motorvogn i solokørsel ned af bjerget. Bemærk dobbelte strømaftagere, da banen kører med 3-faset vekselstrøm (sidste fase i skinnerne). |
||||||
![]() |
||||||
Det meste af togturen foregår i fri luft, men en strækning mellem Riffelboden og Riffelalp foregår i et langt lavinegalleri. Netop det lavinegalleri sikrede banen så meget, at man i sin tid kunne køre også om vinteren. Siden da er vinterkørslen den bedste forretning i takt med at skisporten er øget. |
||||||
|
||||||
|