Miniatur Wunderland Knuffingen lufthavn

Der bliver hele tiden bygget nyt i Hamburg. I maj 2011 åbnede det hidtil nyeste 150 m2 store afsnit med Knuffingen lufthavn, der er bygget med deres helt egen teknologi med et ekstravagant lydbillede, hvor flyene selv udsender de rigtige lyde, og hvor starter og landinger foregår (nogenlunde) efter en plan, som i en rigtig lufthavn (offentliggjort på tavler). Afsnittet hænger på den ene side sammen med det øvrige Knuffingen fra 2001 (som er en typisk tysk eventyrby) og til den anden side med Bayern og Schweiz fra 2007.

Terminalen set fra p-området. De overvældende mange små lys med veklsende lysfarver gør dette syn overordentligt realistisk! Man skimter et af de to omfattende p-områder for flyene bag terminalerne.

On-line registrering af ankomster og afgange. Alt passer. Bortset fra når der sker noget uforudset. Ligesom på togbanerne så er der både historiske fly og moderne fly. Også selskabernes navne og bemaling kan skifte efter historiske epoker.


Et historisk propelfly får lov til at starte, mens de andre (jet-) fly rykker frem i køen.

Hér taxi'er en concorde ind i lufthavnen. Den kommer ikke til den almindelige terminal. Larmen er helt rigtig, og snuden bøjes op og ned, som den skal.

Hele "hemmeligheden" bag flyenes navigation på jorden ligger i forhjulet. Her er både sensor og drivkraften gemt. Man kan ane tandhjul mellem de to hjul.


Hvad der foregår omkring terminalen er simpelthen bare vidunderligt. Der håndteres bagage, udføres catering, sættes sluser til dørene, så passerer kan gå ind og ud. Og ikke mindst bliver flyene skubbet væk fra terminalen af køretøjer, nøjagtig som i virkeligheden.

Fly ankommer og afgår i begge retninger på runway. I dette øjeblik lander flyene fra venstre. Et lille Lufthansa jetfly er kørt i position og har fået placeret to løftestænger under kroppen.
Synsvinklen for dette billede er usædvanlig, og kræver at man kommer på en "bag scenen" rundtur. Sådanne rundture bookes og koster 15 Euro (mod entreen på 12 Euro).

Så er det løftet op, lyden er kraftig og så skyder det sig vej ud gennem porten til landingsbanen.

Hér ser vi det komme fra publikums normale synsvinkel.

Lige inden havde der været en pause. En nat var der faldet sne, så snerydningsmateriellet skulle ud på runway og rydde sneen væk. Men desværre gik den ene store sneplov i stå, og afbrød på realistisk vis flytrafikken langt ud på morgenen...


Grundlæggerne og cheferne for Miniatur Wunderland elsker bare brande og ulykker. Så lufthavnen skulle også have sin egen ulykke. Men at forstyrre trafikken for meget ønskede de ikke. Så det blev til en øvelse, der finder sted engang imellem ovre i cargo- og specialområdet til venstre.

Under støjvolden bag runway gemmer sig et 3-lags transportbånd, to lag kører til højre, og det nederste mod venstre. Flyene får også strøm mens de hviler sig i "skyen" (som de rent faktisk kalder denne anordning).

Helt "udenfor nummer" ankommer en rumfærge. Her er den kommet fra skyens nederste etage og er kørt i startposition. Sensorer sørger for at de to stænger bliver anbragt under kroppen de helt rigtige steder - klar til løft og afgang.

Nu løftes rumfærgen op.

Og ganske tyst sætter den afsted i glidefart mod landingsbanen, hvor publikum har undret sig over, hvad der stod med "outer space" på tavlerne.

Rumfærgen bliver modtaget af udrykningskøretøjer og bliver lodset over til hangarerne bagerst i billedet hvor den "forsvinder" bag portene. Den kan jo af gode grunde ikke starte igen fra lufthavnen!

For enden af lufthavnen er der anlagt ladestation for bilerne. Når de begynder at køre for langsomt, bliver de "peget ud" af computersystemet og dirigeret til opladning.

Sidespejlene er kontakter. Det er dybt betagende at se dette i funktion (også set i "bag kulisserne" tur).

Flyenes position registreres ved dette ultralyds system. Så selvom flyene på jorden styres af sensor-teknik og "blokke" som biler og tog i øvrigt gør det, så er blandingen af "sky" landingsbane og taxa-trafik (og biltrafik ind på landings- og taxa-banerne) så komplex, at det styres overordnet af en computer med et "visuelt blik".

  1. Schweiz (afsnit fra 2009)
  2. Knuffingen Lufthavn (afsnit fra 2011)
  3. Øvrige afsnit