Miniatur Wunderland Schweiz-afsnittet | |
Der bliver hele tiden bygget nyt i Hamburg. I slutningen af 2007 åbnede det 250 m2 store afsnit med Schweiz, der er bygget fra 3. etage og op til 4. etage, hvor det hænger sammen med Knuffingen Lufthavn. |
|
Her ses Albula dalen, der er næsten ligeså flot som forbilledet i Graubünden. En regionalexpress fra Rhätishe Bahn kører opad og krydser dalsiden flere gange - som i virkeligheden. |
|
Strækningen Göschenen - Andermatt er forbillede for et tandstangsafsnit, der befærdes af nogle korte FO (Furka Oberalp) tog. Her har tandhjulsbanen taget højde fra banegården i det, der kunne være Göschenen og krydser slugten, hvor der er både flod og bane. Nogle turister krydser en hængebro og nogle klatrere er på vej op til højre for broen. Her ses et persontog passere samme sted op ad bakke. |
|
Her er strækningen hugget ud af bjergsiden på vej op til bjergstationen. |
|
Det er ikke alle steder i det kuperede landskab, hvor togene selv kan få lov til at køre. Her er der en elevator igang, der sænker et tog fra Luzern - Stans - Engelberg banen (nu: Centralbahn). Det er meget typisk at Miniatur Wunderland lader denne slags "tricks" foregå fuldt synligt for publikum. |
|
Landwasser viadukten (fra i nærheden af Filisur) er genskabt, godt nok i "den forkerte ende" af Albula dalen. Borgruinen er heller ikke autentisk, men som de siger i Hamburg, så er banen ikke et forsøg på at gengive landskabet nøjagtigt, men at være inspireret af virkeligheden. |
|
Der er heldigvis mest dagslys i Miniatur Wunderland. Men skumring og nat er også sjovt. Her er vi samme sted ved Landwasser viadukten. I virkeligheden er der ingen landevej igennem, men det ser rigtig flot ud! |
|
Et blik nedad Albula dalen. Et RhB veterantog er på vej op gennem dalen. Broen længere nede er hentet fra Mattertal, hvor den leder henover Matterhorn-Gotthards bane på vej op til Zermatt. |
|
Bernina Express har passeret Landwasser viadukten og skal nu en elegant rundtur omkring Matterhorn(!) |
|
Der blæses i alpehorn. Det er typisk for Miniatur Wunderland at gemme sådanne små historier rundt i landskabet. Denne scene er endog på "skattejagten", som udleveres sammen med oversigtskortet ved ankomsten. |
|
Den store alpetransversal Gotthard er også illustreret. Både nord for tunnelen og sydfor. Her er vi i Tessin syd for Gotthard, hvor trafikken på motorvejen er gået helt i stå, fordi der lægges ny asfalt på det ene brofag. Bemærk elefanten, der trækker en tromle! Der er altid et glimt i øjet! |
|
I Tessin er der en stor koncert igang (hvis man trykker på en knap). Figurerne er færdigkøbte, men males og koreograferes af personalet under opbygningen. Hver og én sidder fast med en lille pind, så den bliver, hvor den er planlagt, også når der tidligt om morgenen forsigtigt bliver støvsuget. |
|
I udkanten af festivalpladsen er der et særligt UV-show igang i mørketiden. UV-dioder sørger for at de drejende flourescerende objekter lyser op i "selvlysende" farver. |
|
Bellinzona banegård en sen aften med en aftenglød fra den nedgående sol. To krokodiller står med veterantog i spor 6, mens et moderne dobbeltdækkertog er klar til afgang i spor 7. |
|
Nordrampen på Gotthardbanen. Et af de utallige godstog passerer buebroen. Gitterbroen ovenfor er også en del af Gotthardbanen, mens smalspors området til højre ikke hænger sammen med det normalsporede Märklin afsnit. |
|
Et moderne IC-tog er ved at nærme sig pashøjden (med en flot bygget dæmning som backdrop) og skal nu ind i Gotthard tunnelen, der på finurlig vis bl.a. kører i et trappetrin under publikum, før togene får snoet sig ned i Tessin på sydrampen. |
|
Det er et omfattende smalspors afsnit. Denne centralt beliggende station minder lidt om Filisur banegård. Her ses et lidt ældre Bernina tog (RhB) krydse med et Brünig Bahn tog med ældre SBB vogne. |
|
Furkapasset er gengivet med et rally for "oldtimer" biler. Der er lidt stilstand fordi en flok får blokkerer den snævre vej. Hotellet er "Belvedere", som i virkelighedens verden overskuer hvad der er tilbage af Rhone gletcheren. |
|
Typiske Graubünden huse, hvor Rhätishe Bahn kører midt på gaden. En moderne Glacier Express passerer igennem i adstadigt tempo. Sceneriet er en blanding af husene i Engadin før St. Moritz og vej-passage på sydrampen af Bernina passet. |
|
Et overblik over den store dal, hvor der bygges en motorvejsbro. Den oplyste buebro er på Gotthard banen. I bunden udenfor billedet ligger en stor banegård med inspiration mest fra Brig, hvor smalsporstogene kører på gadesiden af selve banegårdsbygningen. |
|
Tre-skinnedrift ved Holcim fabriksanlæg. Sporene kan frit befærdes af både smalspors- og normalspors tog. Forbilledet ligger vest for Chur i form af Ems Werk. |
|
Aftenstemning i anlæg med delvis tre-skinne drift. Bemærk hvor komplicerede skiftesporene er! |
|
Weekend udflugtstog med restaurantvogn og to åbne udsigtsvogne er klar til at starte op mod Albula passet. |
|
Aftenstemning med en Bernina Express på vej hjem til Chur. Og et lille persontog fra Furka Oberalp Bhan (FO) i baggrunden, der er klar til at bestige tandstangs afsnittet mod venstre. |
|