Hoteltoget til Schweiz - desværre nu historisk!

Man kan mærke et historisk vingesus i toget til og fra Basel. Og hvorfor nu det? Jeg tænker ikke bare på de hvide lagner og bløde hovedpuder i sovevognene. Eller de stivede duge og blomster på bordene i spisevognene. Nej, fænomenet med flotte, privatejede langdistancetog kun til overnattende rejsende har sit forbillede i mellemkrigstidens fornemme Blå Tog, som idag kendes som luxus chartertoget Orient Express.

OBS: Nattoget fra Danmark til forskellige destinationer i Europa er desværre nedlagt fra 3.11. 2014.

Vore dages hoteltog (eller nattog) i Europa er et produkt af europæisk national rivalisering, hvor de to verdenskrige var anledninger til at skabe et tysk højkvalitets jernbaneprodukt. Rivalen var selvfølgelig CIWL, det fransk-belgiske selskab, der især blev kendt for Orient Expressen. Konceptet var dengang pålidelige, hurtige og luksuriøse tog med passagerer, der ikke behøvede at blande sig med andre rejsende og som kunne betale en høj pris for transporten.

Selv om togene således var forbeholdt eliten, var de alligevel fra år 1900 frem til 2. verdenskrig en del af det offentlige selvbillede på ”moderne tider”, teknologibegejstring kombineret med en voksende leflen for ”kendte personer”.

Da 1. verdenskrig delte Europa blev CIWL’s linjer afbrudt og reduceret. Men på en bølge af national stolthed i Tyskland rejste sig selskabet MITROPA (Mitteleuropäische Schlafwagen- und Speisewagen Aktiengesellschaft), som stjal CIWL udstyr og deres koncept i den tyske del af Europa. De kørte en balkan-ekspress til Istanbul (Tyrkiet var dengang allieret med Tyskland)

Versaille fredsaftalen betødt at MITROPA måtte betale CIWL erstatning og det lagde selskabet ned. Da aftalen udløb d. 10.1. 1925 kunne MITROPA ekspandere i retning af Østrig, Scweiz, Holland og Skandinavien og fik monopol i Tyskland.


MITROPA konkurrerede direkte med CIWL med det fine tog "Rheingold" der fra 1928 i dagtimerne kørte fra Hoek van Holland/Amsterdam til Basel bl.a. langs med Rhinen, som på billedet ved Andernach nord for Koblenz. Foto af Carl Billingrodt i 30'erne med en type 18 i front.

MITROPA udviklede sig i mellemkrigstiden og drev sove- og spisevogne, banegårdsrestauranter og skibs-restauranter i Mellemeuropa. I 1939 besad MITROPA på hjul 244 sove-, 298 spise- og 105 pakvogne (med køkken).



MITROPA spisevogn bygget i Görlitz i 1938. Foto: Thomas Landwehr.

I 2. verdenskrig blev nye CIWL-vogne fra de blå togs storhedstid tilbageholdt og brugt af de tyske baner. MITROPA måtte dog opgive sovevognene i 1942 og sygnede hen i krigens kaos.

Efter krigen havnede en del af disse mangeartede vogne i DDR, som også videreførte navnet MITROPA. I Vesttyskland blev det DSG, der ejede og drev spise- og sovevogne. Begge selskaber videreførte den bordeauxrøde farve, som var indført i 1927.


MITROPA sovevogn fra DDR-tiden. Fotograferet i Dresden i 1972.

MITROPA havde siden balkan ekspressen ikke kørt egne tog, men kun forsynet statsdrevne tog med de fine sove- og spisevogne. Den udvikling blev CIWL først udsat for efter 2. verdenskrig, da flyene helt overtog rejsebehovet for de luksus-rejsende.

Ironisk nok er de rene privatejede hoteltog alene genoptaget af et selskab opstået i ruinerne af de to tyske efterkrigsselskaber. Efter sammenlægningen af de to tysklande prøvede de tyske baner i 1995 at overtale ÖBB (Østrig) og SBB (Schweiz) til sammen at skabe et nyt koncept CityNIghtLine, der på langdistancerne skulle supplere de hurtige dagtog, der dengang var ved at blive etableret i Europa.


Dobbeltdækker sovevogn klar til afgang fra Basel SBB mod København lige da denne gren af toget begyndte at køre i forsommeren 2006.


I 1997 startede DB dog selv, og de blå vogne med gule påskrifter begyndte at rulle med nyt eller fornyet materiel, altsammen med aircondition. Lidt forvirrende var det dog i en periode, idet DB Nachtzug stadig fandtes og først i 2008 blev de to nattogs-grupper slået sammen under navnet CityNightLine med de flotte farver som på billedet ovenfor.

Det "danske nattog" som koncept startede i 1997 med to afgange fra København hver dag.

Til Danmark var der først DB-farve på oget. Så kom med CNL de flotte blå farver, gul påskrift, gule stjerner og måner. Og så igen de DB-inspirerede hvide farver med røde vinduesbånd tog over.

CityNightLine er også et produkt af liberaliseringen af det europæiske jernbanenet. Selskabet er uafhængigt af offentlige tilskud og kan vælge sit rutenet og sin prispolitik, som de selv vil, alt efter hvad markedet kan bære. Kun profitable linjer kører. Til gengæld kan de købe adgang til billige trafik korridorer på tider af døgnet, hvor kilometerpriserne ikke er så dyre.

Med CityNightLine er begrebet "hoteltog" genopstået. Man kan kun købe billet til toget, hvis man overnatter og først og fremmest sælges der pladser i sove- og liggevogne, sekundært i "opret" position i hvile- eller siddevogne.

>> Alt praktisk om rejsen med CityNightLine, som det foregik, da det kørte

>> Besøg af Orient Express i København april 2013

>> Den sidste tid med Orient Express i 1975

>> Se mere om CIWL (på engelsk)

>> Se mere om Mitropa (på tysk)

>> Retur til oversigten over artikler