Interessante jernbanestrækninger i Japan

Japan er sammen med Schweiz førende hvad angår jernbaner. Jeg vil ikke lægge skjul på, at Japan også bør besøges fordi der er mange interessante jernbane oplevelser, der ligger og venter på turisten.
En række strækninger vil jeg omtale særligt i det følgende. Klik på kortet og du hopper ned på siden og finder fotos og omtale af pågældende strækning.

1. Oigawa Railway. Helt enestående bane startende fra Kanaya og op i alperne. Se særskilt site.

2. Hakone Tozan Railway. Verdens stejleste adhæsions jernbane med 80 promilles stigning uden tandhjul! Tre steder med rembrusement, dvs. at toget skifter retning.

3. På nu omlagt JR strækning i udkanten af Kyoto. JR Saga-Arashijana station (foto) til Kameoka (kort spadseretur til JR stationen). Meget smuk turiststrækning i uhyre snoet dal.

4. Nagano - Nagoya. LEX Wide View Shinano. Delstrækningen op fra Nagano-dalen op mod pashøjden med tunnel. Lige før stedet, hvor der venter ekstra-lokomotiver til at hjælpe godstog med olietankvogne op og ned af passet.

5. Nagano - Nagoya. LEX Wide View Shinano. Delstrækningen Shioriji Nakatsugawa er meget naturskøn.

6. Toyama sydpå mod Takayama. P.gr.a. taifun for nogle år siden er strækningen ophørt på den flotteste del mellem Inotani og Hida Furakawa, hvor der er erstatningsbus. Billede fra Inotani station.

6A. Prøv også Kurobe Gorge Railway. Minder meget om Oigawa Railway, opført for at lave en kæmpe dæmning i den vildsomme dal. Adgang via Hokuriku Shinkansen til stationen Kurobe Unazuki Onsen, med JR lokaltog til selve Unazuki, hvor det lille smalsporstog bruger 80 minutter op i dalen.
>> Se deres hjemmeside

7. LEX Tanba fra Kyoto til Fukuchiyama og videre med Kita Kinki til Osaka. Tur igennem et smukt bjergrigt landskab langs idylliske floder.

8. Langs bugten fra Kagoshima til Kokubu med LEX Kirishima (Kyushu). Især tæt ved Kagoshima kører toget lige ved kysten og det giver nogle mageløse udsigter.

9. Kyushu shinkansen byder på vel nok det mest elegante interiør, jeg nogensinde har oplevet.

10. Rail Star shinkansen kører som "Hikari" ekspres mellem Hakata og Osaka.

Shinkansen af type 2 (100-serien) kører stadigvæk, nemlig som "stop-toget" Kodama ekspres.

Interiør fra shinkansen standard materiel (300-serien). Der er virkelig god benplads, også til indkøbsposerne fra shopping i Osaka.

Nattoget "Naha" fra Kyoto til Kumamoto (Kyushu) efter ankosmt til Kumamoto.
I dag er der kun to nattog tilbage i Japan, se video fra The Sunrise Izumo express.

11. Enoshima Electric Railway er en af de utallige private forstadstog. Her under indkørsel til Hase. De ubehaglige pigge forrest skal forhindre folk i at få adgang til perronen lige fra gaden. Passagerne skal nemlig forbi kontrollen til højre (udenfor fotoet).

12. To togsæt med E4 Max shinkansen fotograferet på Tokyo station.

E4 Max er dobbelt-dækker tog. De kører nord for Tokyo hos JR East.

13. Vaskeægte maglev tog som ni km. lang forstadsbane "Linimo" nordøst for Nagoya. Konstrueret i forbindelse med EXPO i 2005. Kører fra Fujigaoka (for enden af gul metro) til Banpaku-yakusa (ved Aichi Loop banen). Se særligt site om EXPO-området!

Linimo togene har slæbesko på begge sider, se "strømskinnen" tydeligt under det højre spor. Dvs. at i modsætning til andre magnettogsbaner, så er det "aktive" udstyr i toget og ikke indbygget i banelegemet. Det nedsætter farten væsentligt, og det virker også mere som en blæret eksperimentel bane end noget andet. Men absolut et besøg værd!

Japanrejsen 2007 oversigtsside
Se fotos fra Pouls tur i 2005