Bernina Bahn syd for St. Moritz

Fejrede i 2010 100-års jubilæum. En utrolig bane, som vel nok kan tage prædikatet "Verdens mest imponerende bjergbane". Tager man turen med Bernina Express fra Chur får man sågar både Albula- og Bernina banen med i købet - i luxus panoramavogne. Men mere tid omkring banen er anbefalelsesværdigt. En bane der kræver flere dages studier inkl. nogle henrivende og bjergtagende vandreture.

Der er med regionaltog timedrift på banen i dagtimerne, og indimellem føjes så Bernina Express togene, der springer mindre stationer over. Pladsbillet til Bernina Express panoramavognene er dyr, men man kan på almindelig billet køre med i motorvognene.


En Bernina Express afgår fra Alp Grüm station mod St. Moritz.

Regionaltog med åben vogn bagerst, på Bernina Bahn ved den berømte sløjfe ved Alp Grüm på vej fra Tirano til St. Moritz. Kurveradius er 45 meter. Billedet er fra juli 2003.

Det er kun regionaltogene, der i godt vejr og i henhold til køreplanen medfører åbne udsigtsvogne.

Samme sted, nu med tog mod Tirano i maj 2011. Bemærk at sløjfen er bygget om i mellemtiden (i 2006). Den er dobbeltsporet, men dog ikke sådan at to tog kan passere hinanden. Ombygningen skyldes snævre forhold for (det ombyggede) vigespor / krydsningsspor på Alp Grüm station til højre - udenfor billedet.

I ydertimerne er der ofte godsvogne bag på regionaltogene. Typisk tømmer sydpå og olie nordpå.


Samme sted i juli 2016. Bernina Express med to motorvogne af 50-typen i front. Disse lidt ældre motorvogne stadig spiller en rolle på Bernina, på trods af de mange Allegra togsæt.


Regionaltog afgår fra Alp Grüm med to ældre motorvogne i front. Se også hvordan det ser ud med et Allegra togsæt i front (og desværre meget vind).

Se en skinnetransport passere denne kurve!

Alp Grüm. Første tog mod St. Moritz. Klar til afgang 7.05, lige nu er lokofører indenfor i restauranten og få en expresso. I 2015 er det første tog mod syd kl. 7.44 og mod nord kl. 8.14.

Sporskiftet lige før sløjfen i 2011. Billedet er taget fra en åben udsigtsvogn kort efter at regionaltoget er afgået fra Alp Grüm.

Bernina Express Tirano - St. Moritz - Tirano passerer her Alp Grüm sydgående en regnvejrs eftermiddag.

Disse "italienske" ekspresser kører stadig med ældre motorvogne i front.

Et sent aftentog i samme retning, næsten samme sted. Med Palü gletcheren i baggrunden. Det er et af de mange nye togsæt af typen "Allegra", der siden 2011 dominerer Bernina Bahn.

Sløjferne omkring Alp Grüm set fra oven. Tog mod St. Moritz har netop forladt stationen og har passeret første lavinegalleri opadgående mod Ospizio Bernina.

Sløjferne omkring Alp Grüm set fra neden. Tog mod Tirano optræder tre gange på billedet (med lidt foto-manipulation). Toget medfører en gul godsvogn bagerst og er strengt taget på vej fra venstre mod højre via to 180 graders sløjfer - den ene er den viste "udendørs" sløjfe lige efter Alp Grüm station, den anden er i tunnel til venstre udenfor billedets kant.

I juli og august i godt vejr er der sat en eller to åbne udsigtsvogne bag nogle af regionaltogene. Der er plads til alle, der kan klemme sig ind. Og det er en oplevelse, som er ud over det sædvanlige! Juli 2011.


Åben udsigtsvogn på regionaltog i Alp Grüm juli 2016. Vognen er kommet på i Poschiavo og kører med til St. Mortiz. Kig i køreplanen, hvornår der er åbne vogne med; men der kan godt være vogne med i flere tog end de, der er annonceret. De kommer som regel kun med i juli og august.


Vær forberedt på en stor oplevelse i den åbne vogn, men vær også forberedt på elementernes rasen.

Især strækningen Alp Grüm - Poschiavo er virkelig spændende i de åbne vogne. Oplevelsen overgår følelsen bagerst i rutsjebanen i Tivoli. Juli 2006.



Sidste kurve inden Cavaglia er særlig fotogen. Juli 2012.

De nye togsæt betyder kig over skulderen på lokoføreren. Godt nok er den attraktive plads inde i 1. klasse - men er der ikke nogen derinde, så går det an at stå og kigge. Der er fuldstændig automatpilot i førersædet.

Bernina Express på vej ind i den flotte Belvedere kurve med Morteratch gletscheren i baggrunden. Jeg befinder mig i forreste motorvogn, der ikke kræver pladsreservation og tillæg.

De høje bjerge befinder sig i bjergkæden mellem Schweitz og Italien. Bernina passet skærer igennem disse bjerge: Piz Bernina (4048 m.) er højest og ses her fra Bernina Express, mens toget krydser pasvejen ved Belvedere kurven. Juni 2022.

Samme sted, nu blot set fra bagerste, åbne udsigtsvogn. Stedet er også et yndet foto-sted for bilisterne over Bernina. Bilerne kører en lidt anden vej end toget, men følges ad på nordsiden. August 2013.


Bernina banens højdepunkt opnås i Ospizio Bernina i 2250 m. højde, hvor også vandskellet mellem Sortehavet (vand der løber mod nord til Inn) og Adriaterhavet (vand der løber mod syd til Po) befinder sig. Udsigt mod solstrejf i nord. Maj 2011.


Samme sted med krydsende Bernina Express, august 2013.


Samme sted med Bernina Express mod Davos, juli 2016. Det tog findes ikke længere.


Bernina Express ved Lago de Bianco på vej mod varmere egne i Italien, maj 2011.


Bernina Express mod St. Moritz og Davos ved Lago de Bianco på en meget varm sommerdag, på et tidspunkt hvor søen har en høj vandstand. August 2013.


Regionaltog mod St. Moritz og Davos ved Lago de Bianco fotograferet fra vandrestien nede langs søen. Juli 2016.

Bernina Express på sløjfen ved Brusio på vej nordpå. Vi er forrest i toget i en af motorvognene. Derfor kan vi åbne et vindue og kigge ud. I motorvognene er der heller ikke eksprestogstillæg, som der ellers er i panoramavognene.

I 2011 var Brusio viadukten under ombygning og fremstår bagefter som om den var helt ny.


Video fra 2012 taget fra sidste vogn i regionaltoget mod Tirano.


Video samme sted i 2022 i regionaltog mod Tirano.

Der er top-moderne udstyr på alle stationer. Der er styr på al informationen, opdateret og på flere måder. Samt billet-automat, naturligvis.

Panoramavogne i Bernina Express passerer "Gletcher Park" i slugten efter Cavaglia.

Panoramavogn i Bernina Express, 2. klasse, fotograferet ved Bergün.

Gammel arbejdsvogn fra 1911 i brug mellem Alp Grüm og Cavaglio. Andet gammelt materiel er også bevaret, dog som rent museumsudstyr, nemlig en krokodille fra 1928 bygget til banens jævnstrøm. Krokodillen er nu istandsat og kan køre med museumstog eller endog i samspand med banens damp-sneplov.

På vej ned til Poschiavo, hvor vi skal krydse et modkørende tog. Juli 2006. Der er sidenhen kommet dobbeltspor netop dette sted.

Motorvogne af typen 50, som fortsat er i drift i 2015 i sæt som dette (fotograferet i Poschiavo), maj 2011.

På stationen flader skinnerne ud efter en lang strækning med 70 promilles fald, hvilket er den hældning, Bernina banen er designet til at klare - vel at mærke uden brug af tandhjul og tandstænger! Foto: Juli 2006.

På torvet i Tirano. To tog skal passere mod nord. Først en Bernina Express og bagefter et regionaltog, begge mod St. Moritz.

Hvis du nu tror, at denne stigning er verdensrekord for tog med adhæsionstræk (som det hedder), så tager du fejl. I Japan finder du Hakone Tozan med 8% stigning. Og i Alperne ved østrigske Linz opnår Pöstlingbergbahn (idag en sporvognslinie) ca. 11% stigning uden tandhjul! Og vestpå i alperne opnår Mont Blanc Express flere steder 9% stigning alene ved adhæsion.

Rejsetips:

Tog tur/retur København - Filisur med liggevogn eller sovevogn - konkurrencedygtige priser, også i højsæsonen. Se rejsetips med nattoget.

St. Moritz er et dyrt sted. Men der er mange andre steder i omegnen, der kan betales.

Regionalpas, løs et pas, der gælder for 14 dage, giver fri rejse med tog og bus i 5 dage.

Filisur Camping Islas

Hjemmesidens ejer laver rejser til denne bane både for GrønRejs og RUBY.

Links:

Rhätische Bahn

Wikipedia om RhB (tysk)

Vandrebog Wandern mit der Rhätishen Bahn kan rekvireres hos amazon

Kig lige hér fra et "tilsvarende sted" i Japan!