Hvad sker der i toget, når du kommer ombord?

Togpersonalet er på billedet tv. ved at samles og venter på at toget rangeres ind på Københavns Hovedbanegård.

Det er som at stige ind i en lille del af Tyskland, når man går ombord. Personalet er lidt formelt, korrekt, flersproget.

I Danmark er der udover det tyske personale en dansk togfører, der fløjter afgang og speaker i højtalerne intil Padborg.


Det flotte tog bakker ind på Hovedbanegårdens spor 7 kl. lidt før 18.30, så stil dig rigtigt på perronen, for der er ikke voldsomt megen tid til at fjumre rundt på perronen udfor det lange tog.

Ved afgangen fra København er vognene placeret således, regnet fra stationsbygningen:
Vognnr. Destination Type vogn
162 Prag liggevogn
161 Prag sovevogn / blå
197 Basel sovevogn
196 Basel liggevogn med improviseret madudsalg (tidligere var spisevognen hér)
194 Basel siddevogn+cykler
193 Basel liggevogn
192 Basel liggevogn m. handicap-afdeling
201 Amsterdam sovevogn
204 Amsterdam siddevogn+cykler
203 Amsterdam liggevogn
202 Amsterdam liggevogn m. handicap-afdeling
Lok Padborg El-lokomotiv DSB type EA

Vogne kan blive erstattet af andre, når de "normale" er til vedligeholdelse. Det betyder desværre som regel en ringere service - imod en tilbagebetaling af differencen i pris.

Første møde med personalet
Konduktøren (schaffner'en) starter turen med at kontrollere billetterne - og i sovevognen bliver man spurgt til ens morgenmad (inklusive). Ankommer man til destinationen efter kl. 8, så kan man vælge hvornår man vil op, men skal man tidligt op bliver man automatisk vækket en halv time før ankomst.
Rejser man flere sammen og kan have en liggevognskupe for sig selv, så er der virklig gode muligheder for en hyggelig aften sammen ved afrejsen fra København (foto taget ved Høje Taastrup). Klapbordet er en af charmerne i liggevognen.

Det ser sværere at samles mange i sovevognene. Jeg har præsteret at være fem til spisning af medbragt mad i en sovevogns-kupe (dobbeltdækker til Basel, pladserne 21+25). Eller - lidt mere primitivt - som picknik på gulvet i cykelafdelingerne.

Når vi går i seng
Passagererne går typisk i seng, når toget har forladt Padborg. Dvs. omkring 22.30. I sovevognene skal man have hjælp fra personalet. Tidspunktet er i sovevognene aftalt med personalet, fx da schafneren kom og kontrollerede billetter.

Husk at alle kupeer kan reguleres for varmen (aircondition). Skru ned lidt før, I vil gå i seng, så det når at virke. Der er stikkontakter i alle kupeer til opladning af telefoner mv.

Husk at stil jeres telefoner på lydløs. Der kommer en dum sms efter landegrænsen, der larmer. Hav gerne ørepropper i øret, det er efter min mening et ”must”, uanset sove- eller liggevogn. Det er ikke altid alle, der går tidligt i seng, og især i liggevognene kan der være lidt livligt.

Nattetisning kan sagtens finde sted i nattøj / t-shirt eller hvad man nu har lyst til at sove i. Man er meget liberale med påklædningen i toget. Man skal dog have sko på, når man går fra vogn til vogn.

I sovevognen får vi både vand til tandbørstning og en halv liter drikkevand herudover. I liggevognen skal man medbringe rigeligt med drikkevand. Vand kan dog købes i sovevognen eller i salgsafdelingen i den ene liggevogn (til Basel).

Om køb af billetter
Hvad sker der i toget, når du kommer ombord?
Hvilke typer vogne er der med (hvad skal jeg vælge af komfort)?
Spisevogn og forplejning
Hvad sker der med toget undervejs på turen?
Forskellige begivenheder på vej med nattoget