Hvilke typer vogne er der med?
(hvad skal jeg vælge af komfort)

Det er jo et nattog, så vognene er ganske forskellige fra vognene vi fx kender fra danske IC-tog. Jeg omtaler bevidst ikke siddevognene, som jeg ikke anbefaler (puha, at skulle sidde op hele natten...).
Liggevogne

Der findes flere typer af liggevogne. De er alle leveret omkring 1970, men er istandsat siden. Grundbestanden hedder Bvcmz, det er den, der er afbilledet ovenfor. Dem er der 70 af. Så er der udgaven med en stor kupé til bevægelseshandicappede i den ene ende og special toilet. Den udgave hedder Bvcmbz, og der er 54 af dem. Endelig er der en udgave med afdeling til cykler. Den hedder BDcm, om den er der 15 af.

Konduktørens kupé er til venstre ved siden af de to vaskerum. Toiletter og vaskerum i begge ender.

NYT: Liggevogns-kupéer nu kun i 5-personers udgave. Fra køreplan 2016 ophører CNL med at have to slags belægning af liggevogne. Liggevogn vil fremover altid være til fem personer, således at sidste seng bliver forbeholdt bagage. Fylder man ikke alle 5 pladser selv i sin rejsegruppe, så vil de resterende pladser blive solgt til fremmede. Man blander mænd og kvinder.
Man må selv blive enige om, hvornår man går i seng. Man kan få hjælp hos schaffner'en, men normalt kan passagererne selv håndtere sengene.
Bemærk sengehest for midterkøjen (og øverst). Sengene er noget hårde (nogle vil måske finde dem rigeligt hårde), men bredden er fornuftig. Nederste seng måler ca. 185 x 68 cm, den midterste 180 x 60 cm, den øverste 175 x 63 cm (iflg. CNL).

Det vides ikke om der fortsat vil kunne bookes plads i en "Damekupé".

Køjerne kan flyttes lidt rundt. Er man kun fire personer i kupeen er der to måder, sengene kan arrangeres på:
"Designmåden": Den midterste seng klappes op i en højere position (observer et underligt hængsel i en halv-cirkel i enderne af køjen). Manøvren med køjen udføres ved at udløse et håndtag under midterste køje og svinge den frem og ud og sådan, at det inderste beslag følger halvcirklen op til øverste position. Det er så meningen, at man klapper øverste køje op.
"Business as usual": Man kan lave tre køjer i den ene side og kun benytte overkøjen i den anden. Så har man en sofa i bunden, der er til rådighed.
Og endelig kan man kombinere mulighederne, som man har lyst til. Konduktøren blander sig ikke.

I liggevognen skal man selv finde ud af at folde sengene ud og rede dem. Der er god hovedpude og en lagenpose eller to lagener, samt et tæppe. Den midsterste køje er en anelse længere end de andre.

Sengelamperne vender ud mod gangen. Har man vinduet på klem, kommer der frisk luft til fødderne! Der er vinduer til at åbne i kupeerne, men ude i gangen kan kun nogle få vinduer åbnes.

Vil du se denne kupé i et panaromabillede, så se her!

To sovevogne i København, tv. sovevognen til Prag, th. sovevognen - nu af samme type - til Basel.

Sovevogne, en-etage, comfortline
Sovevognene er i denne periode alle i én etage. Formentlig vil sovevognene til Basel igen blive af den to-etages type om noget tid, når de gamle vogne er istandsat. Man kan dog risikere staidg at møde en ikke-ombygget dobbeltdækker, og så må personalet indlogere jer på andre pladser, end de, der står på billetten.

Typen er ganske ny, fra 2005, og der findes 42 stk. af dem. De hedder type WLABmz.

Kupeernes og sengenes numre er disse fra indgangen og tjeneste-kupeen og videre frem mod toilet/bad i den bagerste ende:
Kupé nr.: 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
Underkøje: 62 61 52 51 42 41 32 31 22 21 12 11
Mellem køje: 64 63 54 53 44 43 34 33 24 23 14 13
Øverste køje: 66 65 55 45 35 26 25 16 15

Kupeer med røde numre er 1. klasse med lidt mere plads og (især) eget toilet og bad. Man kan skabe forbindelse mellem to kupeer ved de grønne prikker på billedet nedenfor ved at åbne en foldedør og dermed etablere et familie-område i sovevognen som alternativ til liggevognen.

2. klasse kan bookes som én-, to- ("economy") eller tre-personers ("tourist") benyttelse. Øverste seng har jeg aldrig set i brug, men skal snart prøve det selv. Den strækker sig ind i bagagepladsen over sidegangen.

Den midterste køje har en sving-mekanisme som i liggevognen, så den kan anbringes i to højder, alt efter om øverste køje bliver benyttet.

Nederste seng måler 190 x 75 cm, midterste seng 190 x 75 cm, øverste/ekstra seng 200 x 65 cm.
Hvis en seng ikke skal i brug, er den bare klappet op mod væggen.

Her ses en kupe i enkelt-sengs benyttelse med vaskepladsen åben.

Køber man en plads i sådan en to-personers kupé kan man jo godt være så heldig at benytte den alene. Men der kan selvfølgelig også være en anden (af samme køn), der også skal være der.

Kupé nr. 11 i "dag-position" om morgenen.

Morgenmad er inkluderet ved køb af plads i sovevognene, eneste valg i City Night Line er den varme drik.

Der er introduceret bedre morgenmad igen. I efteråret 2013 kom frisk brød igen med og en klam muffin (i perioden 2012-13) er væk. Der er kaffe/te/cappucino, juice, marmelade, margarine, leverpostej, rundstykke og et sødt sukker-brød.

Man kan bede om en ekstra kop kaffe.


Sovevognskupeerne kan som regel kombineres to og to, især velegnet ved rejser med familier med børn. Hér er vi i et-etages sovevognen til Prag, hvor to kupeer er slået sammen og bordet er slået ud som "spillebord".

I et-etages sovevognene er der tilkalde-knap, så konduktøren véd, at man vil i forbindelse med ham. Hvad enten det drejer sig om at få lavet kupeen om fra dag- til nat-position, eller om man ønsker servering.

Deler man kupé med en fremmed, vil konduktøren henvise dig til morgenmad i en anden kupé, hvis makkeren stadig sover.

Der er "nøglekort" til hver kupé i sovevognene. En stor behagelighed.

Udover at der er bad og toilet i enden af vognen er vaskepladsen virkelig pæn. Der er altid drikkevand i flaske og bægre i sovevognen, samt sæbe (løs eller sæbebeholder), håndklæder og vaskeklude. Medbring selv ørepropper.

Skal man have luksus, så kan man betale for at få en 2. klasses kupé i single-benyttelse, eller købe 1. klasses billet og overnatte i de særlige 1. klasses kupeer. Se nedenfor.

Bagageplads
Der er rimelig plads til bagage. Dels er der plads højt oppe over sidegangen og langs nabokupeen (lige nøjagtig udenfor billedkanten til højre - højt over håndvasken - med sikkerhedsnet!



Dels under sæderne (26 cm højde). Man kan til nød sætte en kuffert på kupeens gulv (ind mod klapdørene til næste kupe). Eller man kan få hjælp fra konduktøren, som måske kan finde plads i en (tom) kupe i nabo-liggevognen.



Udover en udmærket pude kan man løfte hovedgærdet i flere trin. En fin lille detalje
.
Utroligt hvad der er proppet ind i det diminutive toilet i enden ved konduktørens kupe.
I sovevognen er der i den bagerste ende af vognen kombineret toilet og bad (åbnes evt. med værelses hul-kort = nøgle). Det er lidt dumt at toilet og bad på den facon er samlet. Det kan give et ekstra pres på benyttelsen. Og toiletlugten harmonerer ikke perfekt med det rare bad.

Og lige ved siden af konduktøren et diminutivt toilet (foto til venstre: det er alvorligt ment, når jeg siger at det er lille!).

Støj
Ørepropper kan anbefales, så uvante lyde kan holdes borte under nattesøvnen. Pas dog på: Grænsekontrol Holland/Tyskland kan forekomme og vil afkræve pas og er ikke glade for at du ikke hører dem!
Sovevogne, 1. klasse
I en-etages sovevognene er der tre 1. klasses kupeer (nr. 6, 8 og 10).
Udefra kan de let kendes ved de bredere vinduer. Indefra på gangen, så er der kunst-finér udfor disse kupeer, og de har (naturligvis) mere plads. Senge (og sæder i dagtimerne) er dog de samme som på anden klasse (så vidt jeg ved). Der er klapsæde og bagageplads bag døren til toilet/bad.
På billedet har en kupé været brugt med alene-benyttelse i toget fra Amsterdam til København.

Udover mere plads, eget toilet/bad, så er der bedre service i 1. klasse. Du får velkomstdrinks og en meget bedre morgenmad.



Som altid i sovevognene er apteringen ganske sindrig.

Toilet og bad er kombineret ganske fikst. Bemærk handvasken, der "bor" inde i brusekabinen, men når man skal i bad skubbes den væk på teleskop-arm (der også er afløbet).
Cykelmedtagning, bagage og strøm
I siddevognen til Amsterdam og Basel er der plads til 8 cykler. De 10 kupeer er nummererede fra 21 til 116. Man kan ikke skyde sæderne sammen.

For en begrænset merpris kan man få cyklen med frem på ferien. Nogen gange sætter folk også anden bagage derude. Nogen gange vil personalet ikke tillade det. I sæsonen fylder cyklerne næsten det hele (reserver plads i rigtig god tid!), så bagagen kan risikere at slås med cyklisterne om pladsen (og cyklisterne vinder, for de har betalt ekstra!). De underlige stativer på endevæggen er til ski.

Der går rygter om, at tyveknægte kan finde på at stige ind og stjæle fra bagageafdelingen. Man kan overveje at låse bagagen fast i de mange stativer.

Men jeg kan ikke anbefale at at sætte bagage derude.



I liggevognen er der plads til bagage under sæderne (når man blot holder øje med stige under venstre bænk og bord under højre, som skal kunne komme ud). Og yderligere plads til bagage hen over sidegangen.

Til venstre kigger vi under det lille, permanente bord i liggevognene. Varmen reguleres hernede, men retningen af den friske luft reguleres ved indblæsningen over vinduet. Og der er strøm til computere og opladning af telefoner.

I sovevognene: Bemærk at kontakten ved vasken ikke giver strøm nok til en computer. Find den anden kontakt (under sædet).
Brug af de forskellige vognklasser


Som det fremgår, så bliver de to siddevogne godt benyttet. Og i forhold til at der er langt færre (og dyrere) pladser i sovevognene, så benyttes de også pænt. De relativt mange liggevogne til Basel og Amsterdam bruges relativt mindst.

Juli er største rejsemåned.

November er mindste rejsemåned.


I 2013 kørte der 171.665 passagerer med det "danske" nattog. De fordelte sig som vist ovenfor.

I henhold til en svar til Hyllested (Ø) fra transportministeren august 2014 så er underskuddet på dansk strækning 100 kr. per passager. Det svarer til at passagerne betaler 80% og underskuddet er 20%. Men det er i sagens natur svært at beregne et underskud bare på én måde. Hvis DSB bruger samme type beregninger af rentabilitet som DB, så har DSB med ovenstående tal IKKE mistet penge på deres andel i nattoget. Men de har heller ikke tjent de penge, de havde håbet på.

Det samlede passagertal fra Danmark med tog til det sydlige udland er i følge ”Fehmarnbelt Forecast 2014" 460.000 rejser. Dvs. at 37% af disse rejser blev foretaget med nattoget, der nu er nedlagt. DB har forudsagt at 3/4 af nattogets rejsende efter bortfald af nattoget vil tage flyet. Over Fugleflugtslinjen rejser der 360.000 passagerer, men heraf er den del (måske halvdelen?) rejsende på kortere strækninger, dvs. Lübeck, Hamburg og Berlin. Det må antages at international dagtog over Padborg måske medbragte 180.000 rejser, og heraf sikkert også halvdelen på korte distancer.


Om køb af billetter
Hvad sker der i toget, når du kommer ombord?
Hvilke typer vogne er der med (hvad skal jeg vælge af komfort)?
Spisevogn og forplejning
Hvad sker der med toget undervejs på turen?
Forskellige begivenheder på vej med nattoget