Forplejning i toget

CNL har fjernet spisevognen til og fra København - såvel som alle andre spisevogne i de andre nattog. CNL siger at omkostningerne ved at holde dem driftklare ikke modsvares af indtægterne. I en af liggevognene vil der - som regel - være et udvidet sortiment af spise- og drikkevarer.


Sovevogns konduktørerne har deres egen lille geshäft primært som service til deres "egne" passagerer. Men ikke mindst på turen til/fra Amsterdam og Prag får konduktøren i sovevognen mere at lave.

Konduktøren i en ældre dobbeltdækker sovevogn er hér igang med at servere kaffe om aftenen efter afgang fra Basel. 2,90 Euro, men så er bægret også stort.

Er man i liggevognen, så kan man købe et morgen-komplet hos konduktøren i sovevognen for godt 6,20 Euro.

Personalet er ulasteligt klædt i selskabets uniform. Hér i den blå, tjekkiske sovevogn.


En af liggevognene i Basel-sektionen er udstyret med en særlig bar-afdeling, der har lidt improviserede siddepladser (foto) og ståpladser med lille skranke (bag fotografen). Afdelingen fylder to tidligere kupeer.

Man kan således stadig spise lidt varm mad i toget og være væk fra kupeen. Men meget mere end 8-10 personer kan der næppe være hernede.


Sortimentet er ganske begrænset. Det er sådan set det samme, som man ellers kan købe hos sovevogns konduktøren. Måske er der lidt større kapacitet, end hos konduktørerne.

>> Kig på hele menu-kortet

Jeg har dog også oplevet at denne særligt indrettede liggevogn ikke er med på toget. Så må man nøjes med kaffe fra personalets kupé i en af liggevognene eller kaffe og snacks fra sovevognene.

De nostalgiske spisevogne

En rejse med nattoget smager af en rejse i komfort. Dertil hørte indtil april måned (påsken) 2014 også et besøg i spisevognen eller baren.


Aftenstemning i den nu udgåede "måne-og-stjerner" spisevognen juli 2011 på vej fra Basel mod Danmark.
Der var 18 siddepladser ved bordene foruden nogle bar- og ventepladser.


Normalt kunne man godt få plads i spisevognen, især hvis man kom straks omkring afgang fra hhv. København eller Basel og reserverede bord. Så improviserede personalet en gul post-it seddel på bordet, eller som på foto til venstre med en serviet.

Eller bare kom tidligt efter afgangen, dvs. når billetterne var kontrolleret i kupeen.


Stemningen i den samme øldre spisevogn juni 2012 under Storebælt på vej fra København mod Basel.

En anden aften i den type, der benyttedes til sidst. Den er lidt mere "nøgen" at se på, men ganske udmærket.

Normalt forløber turen uden det store drama. Livet udfoldede sig i spisevognen. Der var betjening ved bordene. Togets personale hjalp til, så man kunne ikke forvente tjeneruddannet personale, men de var absolut service-minded.

Lidt ud på aftenen var der godt gang i salg af øl og en del hænger nede i baren.


Maden var udmærket, dog ikke lavet fra grunden, men lavet i mikrobølgeovn. Pris for en hovedret omkring 12-18 Euro. Dertil en forret fra 4-7 Euro.

Spisekortet var nydeligt. Tjeneren kom ned ved bordet og tog imod ordren. Der kunne betales drikkepenge. Hver måned var der nye tilbud, sågar økologiske! Man tog imod kreditkort og mod kontante euro og schweizerfranc. Nogle retter kunne dog risikere ikke at være med.

Om køb af billetter
Hvad sker der i toget, når du kommer ombord?
Hvilke typer vogne er der med (hvad skal jeg vælge af komfort)?
Spisevogn og forplejning
Hvad sker der med toget undervejs på turen?
Forskellige begivenheder på vej med nattoget