St. Moritz og vandreture herfra
8.8. - 17.8. 2024 med RUBY Rejser
Velkommen til denne dejlige vandreuge i det skønne Schweiz.
St. Moritz ligger 1.700 moh og ligger i den sydlige del af kantonen Graubünden. Byen er kendt som vinterferieby for de velhavende. Men byen er også et hit for vandrere. Vi bor hermed helt centralt i de flotte, høje alper. Vi kommer til at opleve vandreture i både tyske, rhätische og italienske distrikter og går både i Albula og Berninapassene. Og ugen rummer også en relativ let bjergbestigning med udsigt til nærliggende Piz Bernina (4. 049 m). Kanton Graubünden er den største, mest øde og mest naturrige i Schweiz. De mange mærkelige navne er på rhätish / rhaeto-romansk!
Vandreturene vil blive afviklet i forhold til nedenstående plan. Men vejret kan jo spille os et puds, og betyde at noget bliver ændret i løbet af ugen for at få den mest optimale tur, vi kan få. Vi skal om alle omstændigheder nok komme ud og gå hver dag.
Praktiske forhold
Bagagestørrelse? Der skal nok være plads til bagagen i togene. Så længe at I kan håndtere jeres egen bagage, evt. med lidt hjælp op til (1) bagagehylder over sæderne eller (2) mellem sæderne eller (3) ved bagagehylder i enden af vognen. Bagagen skal være enten på hjul eller til ryggen.
Husk badetøj! Husk siddeunderlag! Har I lidt Euro, så tag dem med til Hamborg. Schweizer-frank hæves dernede i begrænsede mængder! Hav drikkelse og snacks med til toget til Hamborg, der sælges dog kaffe og slik frem til Padborg.
Det I skal bruge i sove- og liggevogne aften og morgen vil være rart at have i den lille rygsæk, I har med, så kuffert/stor rygsæk straks kan lægges til side. Til sengene er hovedpuden meget lille og madrassen ret hård. Overvej at have en ekstra hovedpude med.
Afrejse fra København spor 7. Men det kan variere på Københavns Hovedbanegård. Jeg sender en sms en time før toget kører og bekræfter spor nummer. Mødetid er på København H. senest kl. 12:55 på perronen mellem spor 7 og 8 ved opgangen fra perrontunnelen til de andre spor og metro (ca. midt på perronen, hvor der er en trappe som kommer op nedefra). Se foto.
Poul er genkendelig i turkis poloshirt med logo "RUBY". Afgangen er fra København H. kl. 13:14. Bliver du alligevel i tvivl, så ring til Poul: +4526177223. Vær søde at have lagt mit telefonnummer ind i jeres kontakter inkl. landekode +45
Afrejse fra Aarhus 13.45, Mathias har de originale pladsbilletter, I har selv kopier.
I har fået fremsendt jeres personlige Interrail kort, som I ikke gør noget ved, før I sidder i første tog (DSB, Arriva eller DSB S-tog) i ro og mag. Jeg har lavet en instruktionsvideo her. Al kørsel med DSB, Arriva eller DSB S-tog kan I bruge Interrail kortet til både ud og hjem.
I har fået en masse kopier af pladsreservationer. Jeg har lagt info herunder. Originale pladsreservationer til sove- og liggevogne deler jeg ud på perronen. Jeg ved ikke hvilke pladser i nattoget I har fået oplyst fra RUBY, men min uddeling vil være den gældende (!), pladserne er ens.
RUBY's rejseplan i Schweiz har jeg tilladt mig at ændre, se nedenfor.
Om vandreturene
Jeg har valgt at lægge mine vandreture med henvisninger til Outdooractive, som er en udmærket App til mobilen og web.
Kilometerangivelsen er vandreturens længde som Outdooractive opgør den. Det er afstande tegnet på et kort ligesom afstande i Vandreruter som Naturstyrelsen laver. Individuelle opmålinger på telefonen vil uden tvivl vise større tal. Km siger ikke ret meget om turen, men kan ses sammen med sværhedsgrad, tid og højdemeter.
Dag nr. |
Beskrivelse |
Svær-heds-grad |
Vandring i timer |
Km |
God i dårligt vejr |
1
torsdag 8.8. |
Udrejse eftermiddag via Hamborg.
Kbh. H. afg. 13.14, Aarhus afg. 13.45. Hamborg ank. 18.04
Pladserne i Hamborg-toget fra København i vogn 9: 71-78 samt 84-87. Aarhus-deltagerne sætter sig i Kolding også i vogn 9: 51, 52, 53, 57, 58, 61, 62, 63, 68.
Overnatning i det fine nye nattog til Innsbruck, der kører 20.10. Vi mødes 20 min. før ved spor 14.
|
- |
- |
- |
- |
2
fredag 9.8. |
Innsbruck ank. 9.14, afg. 11.47 via Arlberg
Vogn 24: 44-47; 51-58; 81-88; 94-97
Sargans ank. 14.23, afg. 14.33
Chur ank. 14.52, afg. 14.58 via Albula
St. Moritz ank. 17.00, bagageafhenting.
Intro-tur
>> Se på Outdooractive
Med jeres rejse-fodtøj: Vi ser nogle af de centrale steder i St. Moritz og får gået den legendariske rundtur rundt om søen.
|
2
90 m op og ned.
|
1½ |
6,1 |
X |
3
lørdag 10.8. |
Bjergene bag St. Moritz
>> Se på Outdooractive
Vi starter første vandredag med en rute, der ikke er så svær. På denne måde kan alle lige få gang i benene og blive bedre kendt med, hvad man kan forvente af ruterne senere på ugen.
Vi starter med at tage kabelbaner og svævebane fra centrum af byen op til 3.056 m høje Piz Nair, hvor vi bestiger toppen og nyder udsigten til de barske bjerge. Herefter tager vi retur med svævebanen til mellemstationen Corvilglia i 2.490 m, hvor vi går tur op til bjergsøen Lej Alv, hvor vi spiser vores medbragte frokost ved et vandløb. Vi går ned i dalen ad "blomstervejen" og drikker kaffe i Marguns. Herfra går vi ned ad stien rundt om bjerget og forbi tv-masten ned til sidste kabelbaneetape ved Chantarella. Herfra går det retur ned til St. Moritz med kabelbane. Eller hvis kræfterne er der, så går nogle måske helt hjem.
|
3
130 m op og 770 m ned. |
4 |
9 |
X |
4
søndag 11.8. |
Højrute fra Corvatsch til St. Moritz
>> Se på Outdooractive
Med bybus og så to etaper med Corvatsch svævebanen til toppen i 3.303 m med forrygende udsigt til de højeste bjerge herunder Piz Bernina og gletcherne. Vandreturen starter ved mellemstation Murtej i 2.699 m, og så går vi ned mod St. Moritz i et skønt landskab med de fineste udsigter mod søerne i dalen. Medbragt frokost ved et rislende vandløb. Efter at have set os mætte i de smukke søer i dalen skal vi kortvarigt ned ad en stenet nedstigning. Ved Hahnensee kan vi købe forfriskninger, fx en god Apfelstrudel. Og så går det ned til bydelen St. Moritz Bad, hvor nogen foretrækker at tage bybussen hjem, andre går helt hjem langs søen.
|
3
930 m ned. |
5 |
8,7 |
- |
5
mandag 12.8. |
Toptur til Munt Pers 3.207 m
>> Se på Outdooractive Vi starter dagen med at tage toget - helst i åben udsigtsvogn - fra St. Moritz til Bernina Diavolezza. Herfra går turen knap 900 højdemeter op ad bjerget med svævebanen. Fra svævebanens topstation 2.960 m vandrer vi nu til toppen af Munt Pers på 3.207 m. Turen er ikke lang (ca 2 km hver vej), men den kan være lidt udfordrende nogle steder. Anstrengelserne er dog hele arbejdet værd, når vi belønnes af en fantastisk udsigt på toppen. Er vejret til det, så spiser vi vores medbragte frokost på toppen (ja, der plejer at være vindstille!). Herefter går vi samme rute retur til svævebanen.
Er der flere kræfter, vil nogen måske have mod på 2½ time ekstra ned de 900 højdemeter. En lidt svær, men belønnende tur.
|
4
280 m op og ned.
Evt. 900 m mere ned. |
3 |
4
og med helt til dalen er turen 9,7
|
- |
6
tirsdag 13.8. |
Hvile- og udflugtsdag
Dagen byder på mulighed for at slappe af på egen hånd i St. Moritz og se nærmere på byen herunder museerne.
Højdevej Muottas Muragl til Pontresina
>> Se på Outdooractive
Har du derimod lyst til at bruge benene til lidt ekstra vandring, så tager vi bussen og kabelbane til Muottas Muragl (2.453 m). Herfra går der en let højdevandring lidt ned ad bakke til topstationen for stoleliften, der fører ned til Pontresina. Vi spiser vores medbragte frokost ved stoleliftens topstation, hvor der også kan købes varme og kolde drikke.
Stoleliften kan nok være lidt udfordrende for nogen, så tag kun med, hvis du har mod på liften!
Der er mange supplerende udflugtsalternativer og mange ekstra vandremuligheder på egen hånd.
På denne dag er der ikke aftensmad på hotellet. Husk at booke bord, uanset hvor du har tænkt dig at spise aftensmad. For de interesserede vil Poul booke bord og ende dagen på den lidt dyre restaurant på Muottas Muragl.
|
2
110 m op og 230 m ned. |
3 |
6,5 |
X |
7
onsdag 14.8. |
Pashøjden Fuorcla Crap Alv
>> Se på Outdooractive Vi håber, du har benyttet hviledagen i går til at give dine ben mulighed for en velfortjent pause. I dag får du nemlig brug for at have lidt ekstra overskud og energi i rygsækken. Benene har nu været i gang i nogle dage og tilpasset sig det bjergrige terræn, så her på 6. dagen sætter vi ind med turens vandreudfordring. Ugens længste vandretur er lang og har flest højdemeter op og ned.
Vi starter med at tage det røde tog gennem Albula pastunnelen til Preda (1.794 m) skal nu gå op over passet Fuorcla Crap Alv 2.466 m, som er den flotteste version af Albulapasset. Vi lægger ud en meget varieret tur op til søen Crap Alv Lajets, hvor vi spiser vores medbragte mad, og kan tage et forfriskende bad. Nu går det igen opad til pashøjden, hvor alting ændrer sig med den stejle nedstigning i den flotte Bever dal, hvor skråningen distraherer med de smukke blomster. Nede i bunden går vi langs floden til Spinaz (1.819 m), hvor der er café og måske lidt ventetid, før toget samler os op retur til St. Moritz. Alt i alt en fantastisk tur, der hele tiden byder på nye positive overraskelser!
|
3
700 m op og ned. |
7 |
12,3 |
- |
8
torsdag 15.8. |
Den engelske bjergsti og edelweiss
>> Se på Outdooractive Vi skal på en overraskende flot og dramatisk tur med start og slut i Alp Grüm 2.080 m.
Vi kommer hurtigt hen til højdevejen i retning mod Palü-gletcheren. Den dristigt anlagte vandrerute er spærret for gennemgang og kan kun benyttes til at gå frem og tilbage. Vi spiser den medbragte mad det eneste sted, hvor der er plads nok på "hylden" på den ellers så stejle bjergside.
Panorama-ruten rummer vandfald og udsigt over Palü-søen og Palü-gletcheren. Vi vender ved det højeste punkt inden stenskredet, der har lukket stien. Heroppe er der en chance for at finde edelweiss og se gemser.
Så går vi retur og nogen af os går helt hen til dæmningen ved Lago Bianco, som er søen i pashøjden. Vi slutter samlet i Alp Grüm ved banegårdscafeen med den forrygende udsigt.
|
3
300 m op og ned. |
4½ |
9,4 |
- |
9
fredag 16.8. |
Poul tilbyder en vandretur langs Albulabanen, for de, der lyst.
>> Se på Outdooractive
Vi tager toget med vores bagage til Bergün og sætter bagagen på stationen. Med toget retur op til Preda, og så går vi ned langs den berømte bane retur til Bergün. En forbavsende flot vandretur langs vel nok Verdens mest ikoniske jernbanestrækning, hvor banen snor sig og krydser dalen så mange gange, at overblikket er svært at bevare. Men vi får fra bjergstien det bedste overblik med masser af foto-muligheder. Vi nyder medbragt frokost ved en af jernbanebroerne. Vi slutter i den utrolig idylliske og smukke Bergün, hvor vi kan besøge jernbanemuseet. Det tegner et storartet billede af banen, men også om erhverv og natur i kanton Graubünden. Man kan også vælge blot at slappe af, før vi kører videre mod Zürich.
Hjemrejsedagen rummer masser af andre muligheder, fx at bruge dagen i Zürich.
Vi skal være i god tid i Zürich før nattoget kører kl. 20.34
|
3
50 m op og 460 m ned. |
3 |
6,9 |
X |
10
lørdag 17.8. |
Hamborg ank. 9.30, afg. 10.53
Aarhus ank. 15.12
Kbh. H. ank. 15.49
|
- |
- |
- |
- |
|
|
Kort: Bergün/Bravuogn 1:50.000, Bundesamt für Landestopographis, 258T
St. Mortitz Bernina, zusammensetzung 1:25.000, Bundesamt für Landestopographis, 2521
Davos-Arosa, Wanderkarte, 1:60.000, Kümmerly+Frey, 13
Læs mere om de tog, vi benytter i området:
Rhätische Bahn (omkring Chur og Filisur)
Rhätische Bahn (Bernina Bahn)
Sværhedsgrader, vandretider og højdeniveau
Jeg har inddelt sværhedsgraderne fra 1 til 5 som følgende:
1 Let. Vandringerne er lette og relativt korte på gode stier.
2 Let til middel. Vandringerne er nærmest lange traveture på jævnt underlag, men med stigninger og fald.
3 Middel. Vandringerne er mere krævende med stejlere passager, men kan klares med er rimelig god kondition. Underlaget kan være ujævnt og stenet.
4 Krævende. Vandringerne er ret krævende. Deltagerne må have god kondition og være udholdende. Der kan være passager, hvor du må tage hænderne til hjælp eller skal forcere store stenblokke.
5 Meget krævende. Vandreerfaring er nødvendig. Svære passager, dog uden klatring. Konditionen og udholdenheden skal være virkelig god.
Sværhedsgraden vil ofte være en kombination af turens længde, terrænets beskaffenhed samt stigninger og fald. En lang vandretur i et meget let terræn kan derfor godt have en lavere sværhedsgrad end en kort tur med mange stigninger og fald.
Lange opstigninger kræver en god kondition, hvorimod lange nedstigninger især er belastende for knæene.
Vandretid
Den angivne tid er den effektive vandretid for en gruppe som vores, hertil skal lægges pauser og transport.
Når der på nogle ture er angivet en kort vandretid, betyder det derfor ikke, at man kun er ude i naturen i kort tid. Alle vandredage varer som regel fra morgen kl. 9 til sidst på eftermiddagen.
Højdeniveau
Højdemeter er beregnet af Outdooractive. Det er i princippet alle højdemeter, vi møder.
Kilometer
Kilometerangivelsen er vandreturens længde som Outdooractive opgør den. Det er afstande tegnet på et kort ligesom afstande i Vandreruter som Naturstyrelsen laver. Individuelle opmålinger på telefonen vil uden tvivl vise større tal. Kilometer siger ikke ret meget om turen, men kan ses sammen med sværhedsgrad, tid og højdemeter.
Tak til Ruby Rejser for denne udmærkede beskrivelse, som jeg har valgt at følge.
|