St. Moritz og vandreture herfra

Byen ligger 1.600 moh.

St. Moritz er kendt som vinterferieby for de velhavende. Men byen er også et hit for vandrere. Vi bor helt centralt i de flotte, høje alper. Vi kommer til at opleve vandreture i både tyske, rhätische og italienske distrikter og går gennem både Albula og Berninapassene. Og ugen rummer også en let bjergbestigning med udsigt til nærliggende Piz Bernina (4049 m.). Kanton Graubünden er den største, mest øde og mest naturrige i Schweiz. De mange mærkelige navne er på rhätish!

Fly til Zürich. Tog fra Zürich Lufthavn til Filisur med togskifte på Zürich Hovedbanegård og i kantonen Graubündens hovedstad Chur med det charmerende røde tog til St. Moritz.

OBS: Viewranger skriver alle længde og højde angivelser i fod, men når du evt. henter til din telefon, så trylles der om til meter.

Oversigt over vandreture med udgangspunkt i St. Moritz i den rækkefølge, jeg gerne vil førsøge at gennemføre med RUBY Rejser, sommeren 2019

Dag nr. Beskrivelse Svær-heds-grad Vandring i timer God i godt vejr God i dårligt vejr
An-komst-dagen Ankomst Zürich, med tog via Chur, hvor vi skal med det flotte røde tog til St. Moritz

Byrundtur
2 X X
2 Bjergene bag St. Moritz
>> Se på ViewRanger
Vi starter første vandredag med en rute, der ikke er så svær. På denne måde kan alle lige få gang i benene og blive bedre kendt med, hvad man kan forvente af ruterne senere på ugen. Vi starter med at tage funicular/kabelbane og svævebane fra centrum af byen op til 3.056 meter høje Piz Nair, hvor vi bestiger toppen og nyder udsigten. Herefter tager vi lidt retur med svævebanen til mellemstationen Corvilglia, hvor vi går tur op til bjergsøen Lej Alv, hvor vi spiser vores medbragte frokost. Vi går ned i dalen ad blomstervejen og drikker kaffe i Marguns. Herfra går vi ned ad stien med uret rundt om bjerget og forbi tv-masten ned til sidste funicular på mellemstation Chantarella. Herfra går det retur ned til St. Moritz med funicular eller – hvis kræfterne er der – går nogle måske helt hjem.

3 4 X X
3 Højrute fra Corvatsch til St. Moritz
>> Se på ViewRanger
Med svævebanen Surlej Corvatsch til Murtej (2.699 m) og videre nogenlunde ligeud til vi skal zigzagge op til det flotte udsigtspunkt Fuorcla Surlej (2.755 m) hvor vi forhåbentlig får udsyn til de højeste bjerge i området, herunder Piz Bernina. Og så går vi ned mod St. Moritz med stop ved Hahnensee, hvor der er bademulighed. Medbragt frokost et sted på nedturen.

3 5 X -
4 Toptur til Munt Pers
>> Se på ViewRanger
Vi starter dagen med at tage toget – helst i åben udsigtsvogn - fra St. Moritz til Bernina Diavolezza. Herfra går turen knap 900 højdemeter op ad bjerget med svævebanen. Fra svævebanens topstation 2960 m.o.h. vandrer vi nu til toppen af Munt Pers på 3.207 meter. Turen er ikke lang (ca 2 km hver vej), men den kan være lidt udfordrende nogle steder. Anstrengelserne er dog hele arbejdet værd, når man belønnes af en fantastisk udsigt på toppen. Er vejret til det, så spiser vi vores medbragte frokost på toppen (ja, der plejer at være vindstille!). Herefter går vi samme rute retur til svævebanen.

Er der flere kræfter, vil nogen måske ha’ mod på 2½ time ekstra ned de 900 højdemeter. En lidt svær, men belønnende tur.

3-4 3 X -
5 Hvile- og udflugtsdag

Bernina passet
>> Se på ViewRanger
Dagen byder på mulighed for at slappe af på egen hånd i St. Moritz og se nærmere på byen. Har du derimod lyst til at bruge benene til lidt ekstra vandring, så tager vi toget frem til Alp Grüm 2.080 moh. Her nyder vi en kop kaffe inden vi går over Bernina passet til Ospizio Bernina. Turen er en forholdsvis kort tur på 5 km. Det tager knap to timer i let terræn. Vi finder et sted med skøn udsigt og spiser vores medbragte frokost. I Ospizio Bernina hopper på et tog hjem til St. Moritz.

Der er mange supplerende udflugtsalternativer og mange ekstra vandremuligheder på egen hånd. Hvad med en sen eftermiddagsøl på udsigtspunktet Muottas Muragl?

På denne dag er der ikke aftensmad på hotellet.

2-3 2 X X
6 Pashøjden Fuorcla Crap Alv
>> Se på ViewRanger
Vi håber, du har benyttet hviledagen i går til at give dine ben mulighed for en velfortjent pause. I dag får du nemlig brug for at have lidt ekstra overskud og energi i rygsækken. Benene har nu været i gang i nogle dage og tilpasset sig det bjergrige terræn, så her på 6. dagen sætter vi ind med turens vandreudfordring. Ugens længste vandretur er lang og har flest højdemeter op og ned. Vi starter med at tage det røde tog gennem Albula pastunnelen til Preda (1.794 m) skal nu gå til op over passet Fuorcla Crap Alv 2.466 meter, som er den flotteste version af Albulapasset. Der er en meget varieret tur op til søen Crap Alv Lajets, hvor vi spiser vores medbragte mad, og kan tage et forfriskende bad. Nu går det igen op til pashøjden, hvor alting ændrer sig med den stejle nedstigning i Bever dalen, hvor skråningen distraherer med de smukke blomster. Nede i bunden går vi langs floden til Spinaz (1.819 m), hvor der er café og måske lidt ventetid, før toget samler os op retur til St. Moritz. Alt i alt en fantastisk tur, der hele tiden byder på nye positive overraskelser!

3-4 7 X -
7 Den høje vej rundt om Palü søen
>> Se på ViewRanger
Vi slutter ugen af med en rundtur med start og slut i Alp Grüm 2.080 m. Her skal vi vandre en forbavsende og flot højdevej mod uret til gletchersøen Lagh Caralin. Der er undervejs mulighed for at se gemser og finde edelweiss. Vi skal til slut passere nogle løse sten før vi krydser floden på en smal bro. Søen er et dramatisk sted, hvor vi spiser vores medbragte mad. Efter frokost fortsætter vi videre ned mod søen Lagh da Palü. De sidste 1,5 km ned til søen er der en nedstigning på 400 højdemeter. Har du et par vandrestave kan du få stor hjælp af dem på denne strækning. Fra Palü søen slutter vi med en mindre stigning tilbage til Alp Grüm, hvor vi kan nyde en forfriskning inden vi slutter dagen med at tage toget fra Alp Grüm hjem til St. Moritz. Imponerende og temmelig ukendt tur!

3 5 X -
8 Hjemrejsedag med tog over Albulapasset, skifte i Chur og hjem via Zürich.


Kort: Bergün/Bravuogn 1:50.000, Bundesamt für Landestopographis, 258T
St. Mortitz Bernina, zusammensetzung 1:25.000, Bundesamt für Landestopographis, 2521
Davos-Arosa, Wanderkarte, 1:60.000, Kümmerly+Frey, 13

Læs mere om de tog, vi benytter i området:
Rhätishe Bahn (omkring Chur og Filisur)
Rhätishe Bahn (Bernina Bahn)

Sværhedsgrader, vandretider og højdeniveau
Jeg har inddelt sværhedsgraderne fra 1 til 5 som følgende:

1 Let – Vandringerne er lette og relativt korte på gode stier.

2 Let til middel – Vandringerne er nærmest lange traveture på jævnt underlag, men med stigninger og fald.

3 Middel – Vandringerne er mere krævende med stejlere passager, men kan klares med er rimelig god kondition. Underlaget kan være ujævnt og stenet.

4 Krævende – Vandringerne er ret krævende. Deltagerne må have god kondition og være udholdende. Der kan være passager, hvor du må tage hænderne til hjælp eller skal forcere store stenblokke.

5 Meget krævende – Vandreerfaring er nødvendig. Svære passager, dog uden klatring. Konditionen og udholdenheden skal være virkelig god.

Sværhedsgraden vil ofte være en kombination af turens længde, terrænets beskaffenhed samt stigninger og fald. En lang vandretur i et meget let terræn kan derfor godt have en lavere sværhedsgrad end en kort tur med mange stigninger og fald.

Lange opstigninger kræver en god kondition, hvorimod lange nedstigninger især er belastende for knæene.

Vandretid
Den angivne tid er den effektive vandretid, hertil skal lægges pauser og transport.

Når der på nogle ture er angivet en kort vandretid, betyder det derfor ikke, at man kun er ude i naturen i kort tid. Alle vandredage varer som regel fra morgen kl. 9 til sidst på eftermiddagen.

Højdeniveau
De højdemeter er måske angivet for bestemte steder på turen, fx turens start- og slutpunkt samt dagens højeste punkt. Der vil derfor ofte forekomme flere stigninger og fald i løbet af dagen. Vil du se flere detaljer, så henviser jeg til mine detaljerede beskrivelser på app'en ViwRanger.

Tak til Ruby Rejser for denne udmærkede beskrivelse, som jeg har valgt at følge.


Se meget mere:

>> Links >> Fælles om camping i Schweiz
>> Vandreture, udstyr og transport >> Om Alperejser
>> Film & fotos >> Artikler